Monday, May 21, 2012

Ada apa dengan bulan Rajab?

Assalamualaikum wbt n hi

Alhamdulillah dengan izin Allah kita sudah masuk bulan Rajab 1433H.
Dan summer juga akan menjelang tidak lama lagi. Musim yang sangat menguji ketahanan dan kesabaran diri terhadap panas dunia. Sekarang pon sudah terasa bahangnya walhal suhu baru 23℃ gurai. Honestly,saya suka sejuk2 ni. So kalau kat Sendai ni waktu summer je la yang panas sebab tu la i suka Sendai..hihi. Ops melencong pulak.

Bercakap pasal bulan Rajab ni,ada apa dengan Rajab sebenarnya?

Bulan Rajab adalah bulan Allah. Bulan Rajab adalah bulan yang ke 7 di dalam sistem kalender Islam yang berdasarkan peredaran bulan. Bulan rajab termasuk salah satu dari 4 bulan yang dimuliakan oleh Allah atau disebut sebagai bulan-bulan Haram. Selain Rajab, bulan haram adalah Dzulhijjah, Dzulqa’idah, dan Muharram. 


Ada hadis shahih yang menyatakan keumuman bolehnya puasa di bulan Rajab ini. Hadis tersebut memerintahkan kita untuk memperbanyak puasa pada bulan-bulan mulia (haram), dan bulan Rajab adalah salah satu di antaranya.
Diriwayatkan dari Mujibah al-Bahiliyah, Rasulullah bersabda “Puasalah pada bulan-bulan haram (mulia).” (Riwayat Abu Dawud, Ibnu Majah, dan Ahmad).
Nabi bersabda : “Seutama-utama puasa setelah Ramadan adalah puasa di bulan-bulan al-muharram (Dzulqa’dah, Dzulhijjah, Muharram, dan  Rajab). [HR Muslim]



Jom baca doa bulan Rajab ni dan mari kita perbanyakkan berpuasa di bulan Allah ini di samping sentiasa istighfar meminta keampunan daripadaNya.

Towards a better muslim.

Saturday, May 12, 2012

Kucing cing cing..Neko cafe

Assalamualaikum and hi,

Nak habak mai kat sini susah betol nak jumpa kucing. Kalau kat Mesia tu bersepah je kan merata-rata. Kalau jumpa pon asyik kene reject je(tak jinak). So untuk memenuhi keinginan nak membelai kucing yang membuak-buak ni terpaksa la pergi neko(kucing) cafe.

Nak masuk kena bayar la tapi. On weekdays 500yen for 30 minutes course,900yen for 60 minutes course and on weekends plus 100yen for every course. Mahal jugak la. Ada drink bar kat dalam tu tapi tak sempat nak minum2 sangat pon.

Geram betol dengan meow2 kat sane. Layan je la gambar2 kat bawah ni.





































Asyik teringat meow2 kat rumah,nak peluk cium..eh. Nak tido sama2 wuuuwuu..tak sabar nak balik rumah!! Ok sile bertenang dan bersabar. Ada 3 bulan lagi insyaAllah.

Wednesday, May 2, 2012

Ishinomaki One Year Later

Ishinomaki is a city located in Miyagi Prefecture,the prefecture that I am living in right now.
The city was among the most seriously affected by the 2011 Tohoku earthquake and tsunami.

Even though it has been 1 year after the tsunami,the impact still can be seen clearly. These pictures were taken on April 30.




































However,there are also places that have been rebuild and redeveloped very quickly. Japanese quick progress is very amazing. 

Gambarou Ishinomaki!!
There was an error in this gadget